De Human Resources afdeling is een belangrijke afdeling in elk bedrijf. Zij gaan over het loon, verzuim en het in-, door- en uitstromen van werknemers. Daarnaast is één van hun taken om de bestaande werknemers te beoordelen. Passen zij nog goed in het bedrijf? Wat zijn hun doelen en wensen en hoe kan het bedrijf daarbij helpen? Al jaren wordt dit gesprek op dezelfde manier gevoerd. Is het tijd voor verandering?
Performance management
Zoals net is uitgelegd, hoort performance management bij de taken van de Human Resources afdeling. Dit wordt bij veel bedrijven gedaan door middel van twee gesprekken in een jaar: een functionerings- en een beoordelingsgesprek. Performance management wordt gebruikt om werknemers te beoordelen, hun doelen te achterhalen en deze naast de doelen van het bedrijf te leggen. Van een strategisch niveau worden deze doelen naar een operationeel niveau gebracht om zo in werking gezet te worden. Daarnaast horen werknemers weer gemotiveerd te raken, omdat zij hun doelen weer wat frisser voor de ogen hebben.
Voor zowel het functionerings- als het beoordelingsgesprek ligt de beoordeling bij de managers. Zij zijn dan ook vaak het meest aan het praten, terwijl dat eigenlijk een beetje achterhaald is. Is het niet aan de werknemer om verschillende zaken uit te leggen? Daarbij komt ook nog dat het voor de meeste mensen negatief werkt om beoordeelt te worden. Zij gaan er niet beter van door functioneren, maar kunnen het zelfs wat kleinerend vinden aanvoelen. De huidige manier van performance management werkt dus eigenlijk niet zo optimaal als een bedrijf graag zou willen. Hoe kan het veranderen?
Verbeteren van performance management
Om performance management wat moderner te maken, kan er gebruik worden gemaakt van Dialog. Dat is een service volledig gefocust op de HR afdeling en hun taken. Door enkele simpele stappen te volgen, kan de performance management naar een nieuw niveau worden gebracht. Zo wordt het effectiever binnen elk bedrijf. De stappen zijn om te focussen op doelen, zowel persoonlijke als van het bedrijf. De werknemer staat hierin centraal en is aan het woord. Dialog stimuleert het geven van effectieve feedback en complimenten. Het is bewezen dat iemand meer gemotiveerd raakt wanneer zij regelmatig gecomplimenteerd worden. Effectieve feedback is feedback die de werknemer echt kan gebruiken en kan inzetten in het werk. Zo zal er beter gehandeld worden en zullen werknemers binnen een bedrijf nooit stagnering in hun ontwikkeling. Natuurlijk is het ook belangrijk om voldoende communicatie te hebben. Het is niet zo bedoeld dat de managers of werkgevers alleen zenden, zij horen ook informatie te ontvangen. Werknemers hebben vaak goede tips, op- en aanmerkingen die gebruikt kunnen worden op de werkvloer.
Kortom, performance management wordt verbeterd door het voeren van een open gesprek en door naar elkaar te luisteren. Dat maken de gesprekken nuttiger en motiverender voor alle partijen.